Sneeuw in de zomer, je vindt het in West Canada! - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Tessa & Laurense Arissen & Andeweg - WaarBenJij.nu Sneeuw in de zomer, je vindt het in West Canada! - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Tessa & Laurense Arissen & Andeweg - WaarBenJij.nu

Sneeuw in de zomer, je vindt het in West Canada!

Door: Tessa en Laurense

Blijf op de hoogte en volg Tessa & Laurense

12 September 2010 | Canada, Vancouver

Momenteel zitten we in Seattle in het Green tortoise Hostel. Het hostel bevalt ons goed. Ze hebben hier namelijk gratis ontbijt, gratis warme chocolade melk (iets wat bij Tessa in zeer goede smaak valt) en gratis INTERNET!!! Beter! Nu kost het schrijven van ons verhaaltje tenminste geen klauwen vol met geld. Maargoed, zoals je inmiddels waarschijnlijk al begrijpt hebben we Canada verlaten. Tijd om even terug te blikken dus...

17 Augustus kwamen we aan in Vancouver. Vancouver is een leuke en mooie stad. We zijn hier 4 dagen gebleven. In die 4 dagen hebben we de stad verkent. Zo heb je een paar mooie stranden en parken in Vancouver. Naast het zelf verkennen van de stad, hebben we ook nog een gratis city guide tour gedaan. Nou was dit niet helemaal gratis want ze verwachten fooi. Gelukkig was het een leuke tour en waren ze de fooi meer dan waard. De tour duurde 2 uur en tijdens het wandelen vertelden ze hele verhalen over hoe Vancouver is ontstaan etc. Zo kwamen we te weten dat gebouwen hier officieel niet meer dan 40 verdiepingen hebben. MAAR, stel dat er een laag gebouw naast je staat, dan mag je de lucht boven dat gebouw kopen en bij jouw gebouw er op tellen. We hadden nog nooit gehoord dat je lucht kon kopen, maar hier in Vancouver kan dat dus. Deze gratis tour eindigde in Stanley Park. Dit is een groot park omringt door water en de havens van Vancouver. Kortom een goede plek voor een wandeling.
Omdat we meer van West Canada wilden zien dan alleen Vancouver, zijn we met Moose travel Network op pad gegaan. Dit is een hop-on hop-off bus tour. Echt iets voor ons backpackers dus. Onze Moose Tour bestond uit 3 delen; Vancouver Island, Canadian Rockies en Whistler. Op 20 augustus gingen we naar Vancouver Island. Onze groep, inclusief tourgids Jimmy, bestond uit 17 mensen. Dat is even een verschil met de 36 mensen die reisden met de Green Tortoise tour. Om bij Vancouver Island te komen moesten we met de Ferry. Deze tocht duurde 1,5 uur en vanaf de ferry hadden we een mooi uitzicht op de verschillende kleine eilandjes die tussen Vancouver en Vancouver Island in liggen. Vancouver Island is net iets groter dan Belgie en ziet er met al zijn bossen erg mooi uit. Op onze eerste dag zijn we naar Tofino gereden. Hier hadden we een vrije dag. We hadden toen besloten om nog een Whale watching tour te doen. Dit keer gingen we met een kleine boot opzoek naar Orka's. En Orka's hebben we gevonden! We zagen een hele groep die achter een zeeleeuw aan het jagen waren. Wat een spectakel! De Orka's waren allemaal in het rond aan het springen, in een poging om die zeeleeuw te vangen. Gegeven moment kwam zelfs een Humpback Whale even kijken wat die orka's allemaal aan het uitspoken waren. Het was een prachtig gezicht. Helaas gold dit niet voor de zeeleeuw, want die eindigde als Orka voer.
Op dag 3 van deze tour reden we naar de hoofdstad van Britisch Columbia, namelijk Victoria. Deze dag bestond voornamelijk uit rijden, maar gelukkig hebben we tussendoor ook nog wat stops gemaakt. Zo hebben we in de ochtend een strandwandeling gemaakt, hebben we gewandeld in een park met reusachtige hoge bomen en hebben we verschillende artistieke dorpjes gezien. Aan het einde van de dag kwamen we aan in Victoria. Victoria is een mooie en gezellige studentenstad. Een goede plek dus om gezellig met de hele groep uit te gaan.
Op de laatste dag van de Vancouver Island tour, hadden we even de tijd om de stad te verkennen. Samen met Florian (Duitse groepsgenoot) hebben we gewandeld over Fisherman's Wharf. Dit is een leuke haven met verschillende knusse woonboten en winkeltjes. Een goede plek voor een fish and chips lunch. Verder hebben we nog een kijkje genomen in het Parlements gebouw. Overdag is het al een indrukwekkend gebouw, maar 's nachts kijk je ook je ogen uit. Dan is het hele gebouw namelijk verlicht met meer dan 3300 lampjes. (hier doen ze schijnbaar niet aan energie besparen en wij telkens maar netjes de lamp op de wc uitdoen...) Aan het einde van de middag reden we weer terug naar Vancouver. Als afscheid zijn we met z'n alle de kroeg in gedoken.
Het mooie aan een hop-on hop-off tour is, dat je zelf kunt bepalen wanneer je weer verder reist. Wij hadden besloten dat we wel 2 vrije dagen in Vancouver konden gebruiken. Zo gezegd zo gedaan. Tijdens die dagen was het mooi weer, daarom zijn we een dagje naar het strand gegaan. Dit keer werden we vergezeld door Roeland een Nederlandse jongen die we hadden ontmoet tijdens de tour en later die dag kwam Jimmy onze gids ook nog even langs. De andere dag zijn we samen met Jimmy naar Stanley Park gegaan. Hier hebben we ook nog even op het strand gelegen en heeft Tessa een duik genomen in de zee. Laurense vond het water te koud en hield het bij pootje baden. 's Avonds zijn we met zijn drieen naar de film Inception met Leonardo Dicaprio gegaan. Deze film in 2 woorden samengevat: SUPER GOED! Een echte aanrader dus. En ja, zo vlogen de 2 dagen voorbij, en toen was het weer tijd voor het tweede deel van onze Moose Tour, de Canadian Rockies.

26 Augustus begon dus het tweede deel van onze tour, The Canadian Rockies (een verlengde van de Rocky mountains). Met tourgids Trevor vertrokken we 's ochtends in de richting van Shuswape Lake, waar we tevens zouden overnachtten. In het begin zag het landschap er vooral groen en vlak uit, maar na een tijdje reden we door een bergachtig droog landschap. Hier stopten we langs een rivier waar we een deel van de zalmtrek konden bekijken. Deze zalmen zwemmen tegen de stroom in naar hun geboorteplek toe om daar te paren en vervolgens te sterven. Een beetje een triest verhaal, maar wel indrukwekkend om al die zalmen bij elkaar te zien. De rest van de dag was vooral vanuit de bus genieten van het landschap, aangezien het vanuit Vancouver een enorme rit is om bij de Canadian Rockies te komen.
De volgende dag begonnen we met een uitdaging. Trevor had namelijk de bus dichtgedaan terwijl de sleutels nog in de bus zaten. Tja wat nu? Gelukkig kon een van de jongens via het noodluik boven op de bus naar binnen klimmen. Voila, de deur kon open gemaakt worden en wij konden eindelijk op weg naar Revelstoke waar we gingen kayakken. Helaas wilde het weer niet echt meewerken. Donkere wolken hingen boven ons, maar Trevor bleef ons verzekeren dat de zon zo wel door zou komen. Tijdens het 'droog oefenen' leek dit inderdaad ook het geval te zijn. Tot we het water op gingen en het weer plotseling omsloeg. Het leek wel storm! Er was ontzettend veel wind en dus ook stroming, het regende en er waren ook nog eens wat golfjes. Geen ideale kayak omstandigheden dus. Laurense had het geluk dat ze al een keer gekayakt had. Voor Tessa was dit de eerste keer. Ondanks de sterke stroming wist ze toch overeind te blijven. Niet dat het iets uit gemaakt had als een van ons een duik had genomen, want door de regen waren we toch al zeik nat. Na een tijd zwoegen en niks van de omgeving te hebben gezien door het harde roeien, hadden we het kayakken wel weer gezien en gingen we terug naar de bus. Trevor had het goede idee om vervolgens naar een hot swimmingpool te gaan, zodat we weer een beetje konden opwarmen. Hier hebben we een uurtje heerlijk in het warme water gedobberd en genoten van het uitzicht op de bergen. Nadat we weer waren opgewarmd, was het tijd voor Banff National Park en met zijn sneeuw bedekte bergtoppen. In Banff hebben we afscheid genomen van een deel van onze groep en onze tourgids. Wij gingen namelijk een uitgebreide tour richting Jasper doen met tourgids Shelly.
28 Augustus begon met een bezoek aan Two Jack Lake, hier konden we in de vroege uurtjes wat mooie foto's maken. Tegelijkertijd deden we weer een rondje namen, om de nieuwe groep mensen te leren kennen. Vervolgens was Lake Louise aan de beurt, dit helder lichtblauwe meer is prachtig maar ook zeer touristisch. Shelly vertelde ons dat we hier een korte wandeling de berg op zouden maken. Na ter informatie te hebben gevraagd hoe lang deze wandeling ongeveer zou duren, zei zij: niet zo lang, it's quiet easy (het is gemakkelijk). Hiermee leerden wij meteen Shelly's manier van praten kennen. De uren erna liepen we stijl de berg op!! Aangezien wij gewend zijn om op het platte Nederland te lopen, bereikten we met kramp in onze kuiten en de tong op onze knieen eindelijk de top. Het was een hele tocht, maar het uitzicht vanaf de berg was de moeite meer dan waard. En daarna mochten we het hele eind weer naar beneden. Vervolgens zijn we na een bezoek aan Mistaya Canyon verder gereden naar Rampart Creek. Hier overnachtten wij in een zogenaamd wilderness hostel. Wat betekent: een hostel zonder leidingwater en wc-hokjes op 100 meter afstand. Gelukkig was hier wel een verwarming.
De volgende ochtend lag er een verrassing voor ons op de grond. Het had gesneeuwd! Super mooi die sneeuw, maar ook ontzettend koud. Het eerste stop van vandaag was bij het Columbia Icefield, hier had je de mogelijkheid om een gletsjertour te doen. Omdat wij (verwend) dit al in Alaska gedaan hadden, besloten wij om deze tour niet te doen. In plaats daarvan zijn wij, met een paar andere van de groep die ook niet gingen, wat van de omgeving gaan bekijken. Achteraf gezien was dat een goede keuze, want de gletsjer bleek niet bijzonder mooi te zijn. Na een korte sneeuwballengevecht (de sneeuw was te mooi om te laten liggen), reden we verder in de richting van Tangle falls. Bovenaan deze waterval zouden we gaan lunchen. Daar aangekomen vroegen we ons af waar het pad was. Nu bleek dat we zelf een pad moesten maken, door via de rotsen naar boven te klimmen. Na een tijd klimmen, klauteren, vooral niet naar beneden kijken en met wat hulp van Shelly, kwamen we bovenaan de waterval. Hier liepen we over de rotsen naar het midden van de waterval, waar iedereen onder het genot van een prachtig uitzicht, rustig kon lunchen. Vervolgens hebben we een bezoek gebracht aan de Sunwapta falls en Horsshoe lake, waar Shelly ons iedere keer naar de mooiste en minst toeristische plekken bracht. 's Avonds kwamen we aan in Edith Cavell, waar we onze tweede nacht in een wilderness hostel doorbrachten. Dit keer sliepen we met de hele groep in een grote slaapzaal, met in het midden een grote kachel. Deze werd gestookt met hout en moest de hele nacht aangehouden worden. Toen we naar bed gingen was het er bloedheet en inderdaad 's nachts was het ijskoud omdat niemand het bed uit was geweest, om hout op de kachel te gooien. Rond 6 uur gingen toch een aantal mannelijke groepsgenoten aan het werk om de kachel weer op te stoken en 's ochtends was het weer heerlijk warm. Zo nu konden wij eindelijk het bed uit... ;-)
30 Augustus werden we weer wakker in een sneeuwachtig plaatje. Echt heerlijk wakker worden met al die met sneeuw bedekte bergen om je heen. Vandaag stond er een tocht naar de top van de berg Edith Cavell op de planning. Dit was naast een prachtig gletsjermeer. Eenmaal bovenop de berg, lunchten we in een dikke laag sneeuw. Natuurlijk was deze sneeuwpret niet compleet zonder het maken van een sneeuwpop. Dat is weer eens wat anders dan het dagje strand in Vancouver. Wat trouwens wel apart is, is dat ook al sneeuwt het snachts en vriest het nog steeds in de ochtend, zodra de zon 's middags doorbreekt is het lekker warm weer. (vandaar dat we ook zoveel verschillende soorten foto's hebben) De rest van de dag bestond uit het bezoeken van een aantal mooie uitzichtspunten. En uiteindelijk kwamen we aan in Jasper National Park. Hier sliepen we gelukkig weer in een normaal hostel, met normale voorzieningen. Als afsluiting van de dag hebben we gebarbequed en marshallows gegeten bij het vuur.
31 augustus waren er wat problemen met een bus van het Moose Travelnetwork. Shelly moest haar collega even te hulp schieten en daarom gingen we iets later de weg op. (dan nog maar een kopje warme chocomelk, wat vervelend toch...) Vandaag zouden we in een rit terug rijden naar Banff. Onderweg bezochtten we wel een aantal mooie meren en watervallen. Het waren goede plekjes voor wat mooi en grappige foto's. Zo hebben we bovenop een berg 'karate-foto's' gemaakt en ging iedereen even los! Gedurende de rit zagen we nog wat dieren, zoals een aantal herten en een zwarte beer. Aan het einde van de middag kwamen we aan in Banff. We sliepen hier in een hostel dat vorig jaar nog een 4-sterren hotel was. Om je een idee te geven hoe het er uit zag; Onze groep van 7 personen had een kamer bestaande uit 2 slaapkamers, een douche, wc en woonkamer met tv, openhaart en bubbelbad. Ja je leest het goed. We hadden een bubbelbad in de huiskamer. Wat een luxe niet waar? 's Avonds was het tijd om afscheid te nemen van onze superleuke gids Shelly. Vervolgens zijn we met onze tourgroep het nachtleven van Banff gaan ontdekken en hebben we het stadje even onveilig gemaakt. Het was super gezellig en het werd dan ook een latertje. Gelukkig hadden we de volgende dag een vrije dag in Banff, dus konden we het s'ochtends lekker rustig aan doen (lees: gewoon geslapen). Eenmaal uitgerust hebben we de omgeving van Banff per paard verkent. Heerlijk om weer even paard te rijden!
2 September kwam tourgids Vanessa ons ophalen voor onze terugreis naar Vancouver. De tijd vliegt hier voorbij, en we vonden het dan ook jammer dat we alweer terug moesten. Tijdens deze rit van meer dan 500 km, verlieten we de staat Alberta, om weer terug te keren naar de staat Britisch Columbia. Hoewel de rit veel kilometers bevatte, hadden we toch nog de tijd om verschillende plekken te bezoeken. Zo hebben we een bezoekje gebracht aan de Takkakaw falls, Rogers Pass en een echte Nederlands boerderij in Canada. De beste stop was voor het laatst bewaard, een wijnproeverij. Hier hebben we geproost op een goed verloop van onze reis! Daarna reden we verder naar Kelowna waar we de nacht zouden doorbrengen. Van dit dorpje hebben we maar weinig gezien, aangezien het al avond was. Maar we hebben ons goed vermaakt in het hostel met een potje tafelvoetbal, film kijken in de tv-kamer en ping-pongen.
De volgende ochtend was het dan echt zo ver, we gingen weer terug naar Vancouver. We brachten nog een kort bezoek aan de Othello tunnels. Dit zijn pikdonkere vochtige tunnels waar vroeger treinen doorheen reden. Vervolgens hebben we nog gekeken hoe een aantal groepsgenoten gingen skydiven. (nee Laurense bleef dit keer met beide benen op de grond, maar wie weet in Amerika...) En vervolgens reden we weer de drukte van de stad tegemoet.

Na de Canadian Rockies was het weer tijd voor een rustdagje in Vancouver. Van dat uitrusten is niet echt veel terecht gekomen. Het was namelijk zaterdagavond en we waren nog niet echt goed uitgeweest in Vancouver. Het was dus tijd om daar verandering in te brengen. Op naar de club Roxy's. Ze hadden hier goede live muziek en eindelijk konden we weer eens los gaan op de dansvloer. De tijd vloog voorbij en dat we de volgende dag vroeg op moesten voor onze volgende tour, kon ons even niets schelen. Daar zouden we morgenvroeg wel over nadenken.
Na een kort nachtje, was het op 5 september tijd voor het derde en laaste deel van onze Moose tour, Whistler. Whistler is de plaats waar de buitenonderdelen van de Olympische Spelen werden gehouden. Het ligt net boven Vancouver, dus opzich is het maar een kort ritje. Daarom hebben we op de heenweg wat stops gemaakt. Zo zijn we weer even gestopt bij Stanley Park, hebben we de Shannon Fals bekeken en een wandeling gemaakt over een grote graniete rots genaamd Stawamus Chief. Halverwege de middag kwamen we aan in Whistler en hadden we tijd om dit skidorpje te bekijken. De volgende dag hadden we ook nog wat vrije tijd om in Whistler door te brengen. Het was redelijk weer, dus besloten we om met z'n tweeen een wandeling door de bossen rondom Whistler te maken. Het was een mooie wandeltocht van 2 uur door een rustige omgeving. Af en toe moesten we wel uitkijken dat we niet ondersteboven werden gereden door mountainbikers, maar verder was het heerlijk rustig. Ook hielden we onze ogen goed open voor eventuele zwarte beren. We waren onderweg namelijk berenpoep tegen gekomen. Maar gelukkig hebben we geen beer gezien. Na deze wandeling hebben we even uitgerust in Het Amsterdam Cafe. Helaas hadden ze hier geen bitterballen of frikandellen maar wel lekkere chocolade melk. En ja, toen was het weer tijd om terug te keren naar Vancouver. Na 3300 kilometer zat onze Moose Tour er echt op. En na een rustdagje Vancouver zat ons Canadees avontuur er ook op. Het was tijd voor iets nieuws, tijd voor the USA...

• 13 September 2010 - 05:49

Carin:

Tsjonge jonge, wat een geweldig verslag weer, ben echt onder de indruk van wat jullie allemaal meemaken, go girls!!

groetjes Carin

• 13 September 2010 - 12:11

Jozien:

wat een mooi verslag en de fotos ook geweldig.jullie zien echt veel.

groetjes jozien

• 14 September 2010 - 11:53

Ineke:

Mooi dat jullie zoveel mogelijk proberen te bekijken. Zien wij ook nog eens wat!
    Geniet verder!

Groetjes, Ineke.

• 14 September 2010 - 18:30

Oma:

heel heel erg mooi hoe jullie dat geschreven hebben!!!groetjes ook van opa oma!

• 23 September 2010 - 09:05

Priscilla:

Hey meiden!

Gaaf hoor wat jullie allemaal meemaken. Vooral die orka, heel indrukwekkend.

Nog veel plezier samen!

veel liefs

• 26 September 2010 - 14:18

Ma En Pa Andeweg:

alweer heel veel gezien, en prachtige foto's.Heel veel plezier in de USA.

• 09 November 2010 - 19:40

Cevin C:

You both have a lot of stories and confidence. Its awsume. Stay safe and have the best days ever