De steden van 'The Golden State' - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Tessa & Laurense Arissen & Andeweg - WaarBenJij.nu De steden van 'The Golden State' - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Tessa & Laurense Arissen & Andeweg - WaarBenJij.nu

De steden van 'The Golden State'

Door: Tessa en Laurense

Blijf op de hoogte en volg Tessa & Laurense

01 December 2010 | Verenigde Staten, San Francisco

Na onze drie-weekse tour waren we in Hollywood aangekomen. En vanaf hier hadden we eigenlijk nog niets gepland voor onze verdere reis. Het einige wat vast stond, was dat we 10 december in Orlando Florida moesten zijn. Tessa vliegt dan namelijk terug richting Nederland (die datum kan je dus alvast in je agenda zetten). Wat we in die tussentijd zouden doen, moesten we nog uitzoeken. Maar het is ons gelukt om de rest van de reis een leuke invulling tegeven. Omdat we nu al een tijdje door de mooie natuur van Amerika aan het reizen waren, vonden we het hoog tijd worden om de steden in Amerika te ontdekken.

We begonnen met Los Angeles en om precies te zijn Hollywood. Hier waren we 4 oktober aangekomen. In Hollywood is eigenlijk iedere dag wel wat te beleven. Bovendien is di teen geode plaats om celebrities te spotten. Natuurlijk hebben we in Hollywood de bekende 'Walk of Fame', het Kodak Theater en het Chinese Theater gezien. Voor het Chinese Theater heb je nog een pleintje met op de grond allemaal handafdrukken en handtekening van beroemdheden zoals de cast van Harry Potter, Johnny Depp en Marilyn Monroe. In dit theater gaan nog regelmatig films in premiere, dus we moesten onze ogen en oren goed openhouden voor het laatste nieuws. Zo zagen we op een dag, dat in het Kodak theater een of ander muziekprogramma met bekende R&B artiesten werd opgenomen. Natuurlijk konden we het niet laten om even een kijkje te nemen.
7 Oktober zijn we met Sophie en Laura (kenden we nog van onze laatste tour) naar de Universal Studios geweest. Dit park is super leuk en erg mooi gemaakt. Je hebt hier vele atracties en shows. Zo was er het spookhuis 'The House Horrors', waar inplaats van poppen echte verkleedde mensen rondliepen. Tessa vond dit maar niks, Laurense eerlijk gezegd ook niet want zij moest voorop lopen. Een leukere atractie was de 'Simpson Ride', dit is een simulator waarbij het lijkt alsof je in de achtbaan zit, uit de serie van de Simpsons. Ook waren er shows zoals 'Water World' met echte acteurs uit bijvoorbeeld de tv-show CSI. En natuurlijk was daar de Studiotour. Deze bustour reed langs allerlei studios waar films worden of zijn opgenomen. Zo reden we door een set dat een rampgebied, waar net een vliegtuig was neergestort moest voorstellen. Vervolgens reden we een metrostation binnen die instortte. Alles overstroomde en er kwam een vrachtwagen naar beneden vallen. Ookal was het een filmset, alles leek net echt. Ook had je hier de set van Desperate Houswifes. Maar ze waren hier aan het filmen, dus daar konden we niet doorheen rijden. Maar goed er was hier dus van alles te zien. Deze dag was dan ook zo voorbij en toen was het tijd om ook van deze 2 groepsgenoten afscheid te nemen. Laura en Sophie reizen verder richting Australie.
De volgende dag was het tijd om celebrities te spotten. Met een wandeltour georganiseerd vanuit het hostel gingen we naar Beverly Hills, Bell Air en Rodeo Drive. We hadden een apart uitziende tourgids met een Elvis Presley kuif. Maar om eerlijk te zijn, hier in Hollywood lopen wel meer rare/aparte gasten rond. De gids vertelde ons dat als iemand vroeg wat we in Beverly Hills aan het doen waren, we moesten zeggen dat we architectuurstudenten waren. We vroegen ons toen wel even af of deze tour wel geheel legaal was... Maar goed, we hebben in de rijke buurt vooral tussen heggen doorgegluurd en bij de poorten geprobeerd een glimp op te vangen van een celebrity. Bij het huis waar Michel Jackson is overleden ging net de poort open dus daar konden we naar binnen gluren. Verder hebben we nog de huizen van Frank Sinatra, de eigenaar van de Playboy en Tom Cruise gezien. Tot slot hebben we een kijkje genomen op Rodeo Drive, waar alle dure winkels te vinden zijn. 's Avonds was het tijd om het uitgaansleven van Hollywood te bekijken en zijn we meegegaan met de pubcrawl.
De volgende dag zijn we naar Madame Tussauds geweest. We hadden hiervoor een vrijkaartje gekregen dus daar moesten we gebruik van maken! Hier konden we alle sterren eens goed van dichtbij bekijken. En uitgebreid met onze favoriete sterren, zoals Johnny Depp, Obama, Bruce Willes, George Clooney etc. op de foto.
Maandag 11 oktober was er een premiere van de film RED in Hollywood. We hadden gehoord dat de sterren hier rond 5 uur zouden arriveren. Dus stonden wij al rond 3 uur voor het Chinese Theater, waar het gebeuren zou plaatsvinden. Een local kwam ons de beste plek aanwijzen. Hij wist precies waar we moesten zijn, want hij had al aardig wat premieres bijgewoond. Na een paar uur langs de weg te hebben gezeten, was er nog steeds geen actie. Natuurlijk waren de celebrities te laat. Wel zagen we dat de cameramensen hun plaatsen innamen en alles rondom het theater werd afgezet. Rond 7 uur kwamen dan eindelijk de eerste gasten en ja hoor daar was ook Morgan Freeman. Meer dan een keer zwaaien deed hij niet. Helaas geen meet and greet. En vervolgens werd ook Bruce Willis met een luxe Bolide afgezet. Gelukkig kwam hij wel een aantal mensen een handtekening geven en hadden we de gelegenheid om hem te fotograferen. Het was een hele happening om alles zo te zien gebeuren, met de paparazzi en alle beveiligers. We stonden nog even na te genieten en vroegen ons af wat we zouden gaan eten, toen iemand vroeg of we ook de film RED wilden zien. ‘Tuurlijk!’ zeiden wij. Er was alleen een klein probleempje, we mochten geen camera’s mee naar binnen nemen en de film starte over 15 minuten. We zijn toen als een speer naar het hostel gerend. Hebben daar onze camera’s gedumpt en vervolgens als de wiedeweerga terug naar het theater. Helemaal buiten adem kwamen we, net optijd aan bij het Chinese Theater. De film was erg leuk, maar heel goed hebben we hem ook niet gezien. We waren namelijk meer het theater om ons heen aan het bekijken en de celebrities die door de gangpaden liepen. We zaten gewoon 9 rijen stoelen achter Bruce Willis en Morgan Freeman! Toen de film afgelopen was wachtten we tot de bekendheden ook weggingen en liepen we achter Bruce Willis de zaal uit. Natuurlijk hebben we van deze gelegenheid gebuik gemaakt om het theater nog eens goed van binnen te bekijken. Want normaal gesproken moet je betalen om ook het theater van binnen te zien. Wat kunnen wij als backpackers nog meer wensen dan een fantastisch gratis avondje uit!

14 Oktober gingen we op weg naar Santa Monica. Santa Monica is een andere wijk van Los Angeles en ligt aan zee. De afgelopen dagen was het snikheet in Hollywood, dus we zagen een paar dagjes strand wel zitten. Maar soms verloopt alles anders dan gepland. Eenmaal aangekomen in Santa Monica was het regenachtig en bewolkt. Vervolgens besloot Laurense dat ze de waterpokken nog eens over wilde doen in een vorm van Gordelroos. Tessa moest zich daarom een paar dagen alleen vermaken. Gelukkig was er een promenade waar ze goed kon shoppen en een hele gezellige pier. De stranden Venice beach en Santa Monica beach zagen er mooi uit, maar helaas was het geen weer om te zonnen. Binnen een paar dagen voeld Laurense zich alweer een stuk beter en was weer klaar voor de verdere reis. Aangezien het weer in Santa Monica wat tegenviel, besloten we om nog een stukje zuiderlijker te gaan. Op naar San Diego!

18 Oktober reden we met de Greyhound richting San Diego. Deze plaats ligt dicht bij de Mexicaanse grens. En dat is ook goed te merken, bijna iedereen spreekt hier Spaans en overal heb je mexicaanse restaurantjes. We sliepen in een leuke hostel, die al helemaal versiert was in Halloween-stijl. (Dit feest vind plaats op 31 oktober)
In San Diego is het rond deze tijd van het jaar lekker zoning met een temperatuur tussen de 22 en 30 graden. Maar natuurlijk niet als wij er zijn. Nee inplaats van zon, regende het pijpenstelen. Gelukkig hadden we maar 2 dagen slecht weer, daarna klaarde het iets op.
Ook in deze stad is van alles te doen en te zien. Zo heb je de Gaslamp Quarter. Hier vind je allemaal restaurantjes en bars. Je hebt Balboa Park, waar je rustig kan wandelen en genieten van de vele straatartiesten en museums. Verder heb je aan de rand van San Diego de wijk Old Town. Dit is een museumachtig stadje, waar nog wat geschiedenis van San Diego te vinden is. En in het centrum van San Diego heb je hoge hotels. We waren stiekem een van die hotels binnen gesniekt, om vervolgens met de lift naar de 28ste verdieping te gaan. Vanaf hier had je een prachtig uitzicht over de stad en Coronado Eiland.
22 Oktober zijn we naar de San Diego Zoo gegaan. Dit is een van de grootste dierentuinen ter wereld. En inderdaad de dierentuin was enorm groot. We hebben hier de hele dag doorgebracht en niet eens alles kunnen zien. Deze dierentuin had ook diersoorten die je normaalgesproken niet aantreft in Nederlandse dierentuinen, zoals de pandaberen. Wat ons trouwens opviel, is dat Amerikanen niet echt van wandelen houden. (Eigenlijk wisten we dit al) Maar dit park heeft daar iets op gevonden. Je kan in deze dierentuin gewoon de bus nemen! Geef ons toch maar het ouderwets rondslenteren en aapjes kijken, zonder te moeten oppassen dat je overreden word door een bus.
Een paar dagen later zijn we naar La Jolla geweest. Dit is een leuk klein dorpje aan de kust. We hebben hier een wandeling langs het strand gemaakt en zagen pelikanen, zeeleeuwen en heel veel zeehonden. Heerlijk even weg van de drukte van de stad en genieten van een stukje natuur.
26 Oktober was het de verjaardag van Tessa. Laurense had als verrassing de taart en cadeau'tjes al klaargezet voordat Tessa opstond. Dat was leuke wakker worden! We hebben eerst gezellig taart gegeten voordat we op pad gingen naar coronado eiland. Dit was het laatste stukje van San Diego dat we nog niet hadden gezien. 's Avonds zijn we gezellig uit eten geweest bij de mexicaan. We hebben Fajita's gegeten en geproost met Margarita's. Vervolgens hebben we de dag afgesloten met een drankje in de pianobar.

27 Oktober verlieten we San Diego en vlogen we richting San Francisco. We verbleven voor de tweede keer in een Green Tortoise hostel. Deze hostels bevallen ons goed. Je hebt gratis internet en drie gratis maaltijden per week! En belangrijker nog deze hostels zijn redelijk schoon. San Francisco is een leuke en mooie stad en er is hier van alles te zien en te doen. Zo heb je hier de beroemde Golden Gate Bridge en het Golden Gate Park met allemaal museums. Je hebt Fisherman's Wharf met zijn vele touristische winkeltjes. En de stad zelf ziet er ook heel gezellig uit met al zijn Victoriaanse huisjes. Het enige rare aan San Francisco is dat het gebouwd is op verschillende heuvels. Overal heb je hele stijle wegen. Het is maar goed dat ze hier geen schakel-auto’s hebben, maar automaten. Want anders moet je wel erg vaak de hellingproef doen.
Tijdens ons verblijf in San Francisco zijn we naar Alcatraz geweest. Dit is die beroemde gevangenis waar ze die film 'Escape from Alcatraz' met Clint Eastwood hebben gemaakt. In deze gevangenis zaten onder andere AL Capone en Robert the Birdman. Maar deze gevangenis werd in 1963 gesloten en nu is het een museum. Om bij Alcatraz te komen moet je eerst met de ferry. Vervolgens kan je zelfstandig over het eiland lopen. In de gevangenis had je een audio-tour met verhalen van cipiers en exgedetineerden. Dit was erg interessant. Het enige minpuntje aan Alcatraz was, dat alles er oud en vervallen uitzag. Zo stond je bijvoorbeeld bij een bordje met: 'dit was een werkplaats voor gedetineerden' en het enige wat je dan zag was een geraamte van een gebouw.
Een groots evenement in Amerika is Halloween. En ook wij hebben dit uitbundig gevierd. Halloween is een beetje te vergelijken met Carnaval, alleen dan zonder polonaise muziek. We begonnen 29 oktober met een pubcrawl. Zo konden we onze mede hostelgangers wat beter leren kennen en zien waar we goed uit konden gaan. De volgende dag was Halloween-Night. Nu was het tijd om verkleed te gaan. Tessa ging als piraat en Laurense was miss Las Vegas. Samen met een leuke groep mensen uit het hostel hebben we San Francisco onveilig gemaakt. Het was super gezellig en de avond vloog voorbij! Natuurlijk zijn we ook op Halloween zelf uitgeweest. Ook toen was het heel gezellig, alleen iets minder druk dan de avond er voor. Waarschijnlijk omdat het de volgende dag maandag was en de meesten gewoon moesten werken. En ja niet iedereen heeft zoveel geluk dat ze een paar maanden vrij kunnen nemen.
Verder hebben we in San Francisco nog een City Sightseeing Tour gedaan. De tour ging langs de hoogte punten van de stad, zoals de Golden Gate Bridge, de berg Twin Peaks (voor een mooi uitzicht over de stad) en de bekende Seven Sisters (7 artistieke Victoriaanse huisjes). Daarnaast brachten we ook een bezoekje aan de Muir Woods. Dit is een bos net buiten de stad,met allemaal grote Redwood Trees. Redwood Trees zijn een van de hoogste bomen in de wereld en zijn heel oud.

6 November was het tijd om het Westen van America te verlaten en verder te reizen richting The Deep South. New Orleans om precies te zijn. Maar dat verhaal lees je de volgende keer...

Ps. Er volgen nog meer foto’s!

• 01 December 2010 - 20:31

Dirmia:

Heb jullie verhaal nog niet gelezen, maar wil even zeggen dat het hier overdag 6 graden vriest en door een oosten wind is de gevoelstemperatuur -16. Tis wat!

• 01 December 2010 - 20:42

Heej Nichtje:

Ik heb met veel plezier jullie reisverslagen gelezen. Dapper hoor dat je deze reis gemaakt hebt!

Zie ik nou dat je alweer thuis bent gekomen vandaag?

Groet, Lieke

• 01 December 2010 - 22:21

Carin:

hey meiden, geniet nog even, de tijd vliegt! vooral als je jullie verhaal zo leest. Maar geweldig weer wat jullie allemaal doen en meemaken!

• 01 December 2010 - 22:58

Katja:

Ik ga jullie verhaal lekker in weekend lezen. Het is gewoon te groot om nu te gaan lezen. Druk druk druk, mijn school is begonnen BVF. Geweldig wel veel om te lezen en zeker om alles goed te kunnen onthouden. En dat is nog niet zo erg. 8 uur stil zitten, nou het is niet helemaal waar. Wij hebben 3 keer pauze. 2x 10 min en 1 x 20 a 30 min en onze enigen beweging is 3 x trap op en 3x af om koffie of thee te hallen.
    En koud is toch hier heel erg koud Vooral de hele harde wind maakt het erg.

Zo nog veel reis plezier en tot de volgende keer

• 02 December 2010 - 06:05

Jozien:

wat een verhaal weer erg leuk,zie op de foto dat jullie een hemdje aan hebben nou hier lopen we met dikke truien,mutsen,handschoenen aan het is zo koud.geniet nog samen en een goede reis naar huis

• 02 December 2010 - 07:18

Priscilla:

Hey meiden!

Wow, hoor! Erg leuke verhalen. En Tess komt al bijna naar huis! jeehh..Hier is het alleen steenkoud. Vandaag sneeuwt het weer dus geniet ff van het lekkere weer!

kus

• 02 December 2010 - 10:48

Renske:

Hoi hoi
    Super weer zeg jeetje wat een avontuur en nog allemaal sterren gezien echt gaaf!!
    Zoals iedereen al schreef hier is het echt te koud gevoels temp. van -20 dus lau haha geniet nog maar goed en jij tessa miss hebben ze alvast leuke mutsen enz ;)

Alvast een goede vlucht terug en tot snel!!
    Lau doe nog voorzichtig he (A)

Liefs en have fun xx

• 02 December 2010 - 12:47

Marijn:

Nou ik blijf jaloers op jullie hoor! Veel plezier nog even en tot gauw.

X

• 02 December 2010 - 19:52

Maartje:

Leuk dat jullie nu ook de steden hebben ontdekt. Goeie reis volgende week, Tessa. En Laurense, nog een hele fijne tijd daar. Geniet er nog van, want hier is het idd heel erg brr.. koud. XX

• 03 December 2010 - 15:05

Oma Els:

heel mooi het verslag weer, heb er van genoten maar de tijd gaat nu vlug
    enhet is ook weer fijn als je weer thuis bent.
    geniet er nog van de laatse dagen en een goede terug reis.
    groetjes en veel liefs van oma!!

• 03 December 2010 - 20:07

Nelly:

Hallo meiden, nog even genieten daar, en dan is de V.S. weer verleden tijd.
    Laurense doe je de groetjes aan Dico.